Tiden rullar på….

….i ett rasande tempo! Nu har det blivit dags att välja förskola åt A. Min lilla bebis är inte så liten längre, jag fattar inte hur tiden gått så himla snabbt. Idag var vi och hälsade på en förskola som heter City Impact, jag funderar på att låta A börja där istället för Zig Zag Zoo där L går.

Det som lockar mest är att dom blir serverade mellanmål och lunch vilket jag tycker låter som en dröm. Sen har dom en fantastisk lekplats som A blev stormförtjust i. Jag fick nästan inte med henne hem.

På minussidan är att dom vill att barnen går 6 timmar per dag vilket jag tycker är i längsta laget. Tydligen kunde man få börja med 4 timmar men som mål att bygga upp till 6. Sen var det lite väl många barn tycker jag. Och måndagar var dessutom deras lugna dag…. Alltså är det i vanliga fall ännu fler barn. 30-40 barn tydligen och 4 lärare (plus en extra under lunchen). Nu minns jag inte extrakt vilken ratio på vuxna:barn Zig Zag Zoo har men jag är säker på att det är bättre än så.

Lärarna verkade hursomhelst väldigt fina med barnen, och föreståndarinnan var jättetrevlig. En till grej som gjorde mej lite fundersam var ett vattenbad som stod ute på lekplatsen som var fylld med vitt skum. Jag frågade vad det var och det var raklödder blandat med vatten som barnen spenderat morgonen med att leka med… Säkert jätteskoj men raklödder? Kändes lite sådär ur hälsosynpunkt.

Att förskolan är kristen vet jag inte om jag ska sätta som ett plus eller minus. Där ställer jag mej ganska neutral. Barnen är ju döpta men vi är knappast en familj som går i kyrkan varje söndag. Inte en enda söndag för att vara ärlig.

Hmm jag har lite att tänka på med andra ord. A ska inte börja förrän vi är tillbaka från Sverige så än är det ett tag kvar.

En reaktion till “Tiden rullar på….

  1. Vår minsting ska börja på förskolan i mitten på oktober (då kommer han vara 20 mån) och det känns lite vemodigt samtidigt som jag tror han kommer tycka om det (storasyster på 3,5 fullkomligt älskar det där, springer in och vänder sig inte ens om – här lämnar man nämligen i dörren). Vi har valt samma montessoriförskola där hans syster går och det är en så lugn och behaglig miljö (dottern som annars är ett energiknippe sitter lugnt och jobbar med deras olika övningar och jag tror hon mår bra av det och så kör vi massa fysisk aktivitet efter föris). Sen är de relativt små grupper i varje klassrum och det är först en timme med individuellt arbete efter frukost innan det är fri lek så barnen vet hur dagen ska bli (tänker på ditt inlägg om L som hade som orosmoment hur dagen skulle bli) Har också funderat på det där med antal timmar, men det jag tycker påverkar är ifall de sover under tiden de är där eller inte. Tex, jag planerar att han ska gå 4 timmar första månaden för att sen öka till 6 timmar, då de sista 2 enbart är sömn (ca 1,5 timme) och mellanmål. Dottern går nu 6,5 – 7 timmar men sen hon slutade sova där har hon sagt vissa dagar att jag kommer för sent så då har vi lämnat lite senare och hämtat tidigare. Så när lillebror börjar och har anpassat sig blir deras tid 8:30 till 14:30 ca, och då får de frukost, lunch och två mellanmål. Eftersom vi bor utomlands och det är privat kan man vara väldigt flexibel med tiderna vilket är väldigt skönt! Sen tycker vi det är bra för deras språkutveckling då de där pratar majoritetsspråket för deras pappa kommer ju först hem vid 18-tiden och de får ju inte så mycket tid till det annars. Plus att de börjar med engelska från 3 år, mest sånger och sånt. Dock är lekplatsen de har inte så mkt att hänga i julgranen men de gör andra saker, som yoga, planterar växter, odlar i landet etc. Tror jag blivit lite montessorifrälst faktiskt. Haha. Vet inte vad jag ville komma till med kommentaren heller, mest en reflektion om för/nackdelar med förskolan och antal timmar per dag. Hoppas du hittar ett ställe som A kan trivas på och att det går smidigt med lämningarna 🙂 (är själv lite nervös för att mini ska krångla nu när syrran är så enkel att lämna där).

    Vore förresten spännande sen med ett inlägg om hur skolan fungerar på Nya Zeeland 🙂 (tider, rutiner, läxor etc)

    Mvh, Carolina

    P.S. Hög igenkänningsfaktor på inlägget om syakonbråk.. Jag har börjat räkna tillbaka från 10 och det hjälper lite i varje fall 🙂

Kommentera

