Snurrigt värre

Att hålla reda på vem som är vem av mormor, gammelmormor och gammelfarmor blir ibland lite snurrigt för barnen. Mormor (och morfar) har dom ju annars stenkoll på men nu blandas det ibland ihop med både farmor och gammelmormor. Inte så konstigt kanske. Kanske borde jag börja säga att vi ska hälsa på ”mammas mormor”? Eller så får jag börja kalla dom vid namn. Mormor Ester och Farmor Barbro 🙂

Igår när jag och L stod i köket och jag fick frågan vem som köpt det nya brödet, och jag svarar ”mamma” så säger han ”menar du mormor?”. Smarta unge! Vem pratar liksom om sej själv i tredje person… Tydligen jag ha ha.

Idag har vi lite av en fixardag, jag måste ordna både nytt körkort och pass och C ska skicka iväg lite cykeldelar till Tyskland. C har sin sista dag med antibiotika idag, sen tror han att han långsamt kommer dö. Eller i varje fall få tillbaka sitt halsont. Jag växlar mellan att tycka synd om honom till att bli irriterad och säga åt honom att lägga av med nojjandet. Jag lovar att alla hans symptom kommer att vara som bortblåsta så fort vi kommer hem till NZ och han får börja bygga på huset! Det längtar vi förresten efter väldigt mycket båda två just nu.

Ska jag vara ärlig så hade jag kunnat åkt hem nästa vecka. Det hade varit lagom. Nu går vi mest och räknar dagarna till den 15:e… Men men, bara att göra det bästa av det och försöka klämma in så mycket kvalitetstid som möjligt med familj och vänner så att tiden inte känns bortkastad. När jag är tillbaka på NZ så kommer jag ju att sakna just det, att ha alla nära.

Igår var jag, C, barnen och pappa uppe och åt middag hos farmor, och på vägen hem stannade jag och A till vid mormor och hann slänga några ord med henne också. Underbart att få krama om både farmor och mormor på samma dag! Sånt värdesätter jag verkligen.

IMG_2107Hemma hos farmor


2 reaktioner till “Snurrigt värre

  1. Hej! Vad skönt att ni känner er klara med Sverige och Europa, hade nog varit jobbigt att inse att tiden inte räcker till för allt som ni vill hinna med. Men såklart också jobbigt att ”vänta ut” tiden. Skönt att ni har mycket roligt som väntar på er när ni kommer hem till NZ – och dessutom vår och sommar!! Förstår att resandet är jobbigt, men på sätt och vis får ni ju de bästa bitarna av båda världarna (tycker iaf jag som inte tycker om mörker och kyla och som älskar fin natur). En nyfiken fråga, hur har det gått med svenskan i sommar? Är småknattarna mer villiga till att använda ditt modersmål här i Sverige? 🙂
    Önskar er en skön helg!
    Kram!

    1. Ja eller hur, det är nog faktiskt bra att få längta lite hem (även till den sidan av världen) 😊 Med svenskan har det gått framåt, i varje fall för L. Han säger många fler svenska ord nu vilket jag såklart tycker är jättekul. A pratar också mer, men mest engelska. Fast en del saker säger dom båda bara på svenska, som mormor och morfar 😊 Hoppas du också får en fin helg! Kramar

Kommentera

