Svar på Frågestund Del 1

  1. Jag gillar att läsa om vad ni äter (för jag behöver inspiration till middagar haha), hur ni gör om hus o fixar o var du får inspiration för inredningen! Sen ska jag faktiskt resa från Australien till sve själv med min då 6 månaders bebis över jul, så om du har några tips ang flygningen tex vad man ska tänka på och ha med sig och så så vore det KANON!!! – Charlotte
  • Jag är nog inte den bästa att fråga om mat-inspiration, känner mej så himla tråkig när det gäller matlagning – det blir ärligt mycket samma sak. Men en favorit är ugnsgrillade rotgrönsaker med kokosolja och kanel(!). Det funkar bättre än man kan tro! Perfekt när man vill ha lite extra smak utan att det ska bli för kryddstarkt för dom små. Men personligen älskar jag kryddstark mat så kör ofta med chilisås på sidan! Jag gör inte så mycket rätter, utan jag snor ihop sallader eller kokar grönsaker som vi äter till grillad kyckling, lammkotletter eller fisk. Kolhydratkällan blir för det mesta pasta till barnen eller råris/quinoa som vi alla äter. Sallader kan ju varieras i all evighet med oliver, olika ostar, frukt och sen strösslar jag gärna över frön eller nötter för lite extra tuggmotstånd. Då och då gör jag en köttfärspaj med tacosmak som hela familjen gillar och den senaste veckan har jag gjort några grönsaksgratänger i ugnen som varit populära. Så, mycket samma alltså med lite nya inslag då och då. Nu har jag ju fått en helt ny utmaning då jag även måste göra lunchboxer vareviga dag, både till L och A. Åh vad jag kan sakna den svenska skolan då! Samtidigt är det ju rätt bra att ha koll på vad och hur mycket ens barn faktiskt äter. Nu är det ju bara att titta i lunchboxen och så vet jag. Positivt är iaf att barnens matvanor faktiskt förändrats till det bättre. Jag upplever att dom är mera intresserade av att testa nya grejer som jag stoppar ner i lunchboxen.
  • Jag och C har ett företag som heter Noremac Developments där vi köper tomter, bygger nytt och säljer hus/lägenheter. De senaste åren har vi byggt två nya hus (och ett tredje är på G ute i Jacks Point), två lägenheter samt totalrenoverat två hus och en mindre lägenhet. Inspiration till inredning hittar jag i bloggar, på pinterest och magasin. Men även runtomkring Queenstown; butiker, barer, restauranger och mysiga alpstugor är alla inspiration i sej! Det är väldigt intressant att titta tillbaka på stilen och inredningen vi älskade för fem-sex år sedan; vitt, avskalat, minimalistiskt och modernt till nu då vi istället satsar på den varmare alpina looken med mycket trä och sten. Jag är även svag för ”the industrial look” med polerade betonggolv och möbler och detaljer (gärna färgstarka) i plåt med den där ”använda” avskavda finishen.

1-Industrial-interior-with-red-accessories

Fler bilder hittar ni här

  • Vad roligt att du ska åka till Sverige och hälsa på! Mina tips att flyga med barn är att packa ombyten (flera!) för både dej och barnet, smakportioner (om hon/han har börjat med det), nappflaska etc och ha dem lättillgängliga i en väska som du kan ha under flygstolen så du slipper resa dej varje gång du behöver något. Ammar du så kan jag bara säga grattis, det gör helt klart flygresorna enklare! Särskilt vid landning då det är vanligt att små barn får ont i öronen. Ammar du inte så se till att ha något annat för ditt hjärta att suga på, vattenflaska, napp etc – det hjälper mot lock i öronen. Att ha en stor sjal med sej är toppen, den funkar till allt från en värmande filt eller skydd mot starkt ljus eller bara något att skyla sej med om man vill ha lite privacy när man ammar. Att ta med fler blöjor och våtservetter än du tror att du behöver är ett annat hett tips! Och ja just det, äger du en bärsele så ta med den eller köp en! Det är verkligen det bästa du kan ha på flygplatser men även på flygplanet om din lilla har svårt att somna. Att gå upp och ner i flygplanets aisle eller stå och vagga med L eller A i bärselen har räddat mej flertalet gånger! Nu är det dock slut på det för vår del… 😉 Detta förutsätter ju såklart att din bebis gillar att sitta i en bärsele. Viktgränsen på hur mkt en bebis får väga för att få ligga i bassinet varierar mellan flygbolagen men maxvikt brukar ligga på 11,5 kg – 13 kg. Här har vi dock tummat på gränserna ett par gånger och dragit av nåt kilo… Jag lovar att när du står mellan valet att ha en bebis sovandes PÅ dej eller i en egen bassinet/cot så är du beredd att dra en vit lögn!

Lycka till med flygningen 🙂

blogg16

På besök i Sverige sommaren 2013 med mina hjärtan. Jag kan verkligen rekommendera Ergo Baby bärsele, den funkar även att ha på ryggen när ditt barn blir lite äldre! Jag bar A tills hon fyllt ett om jag inte minns fel. 

4 reaktioner till “Svar på Frågestund Del 1

  1. Bra restips, instämmer! Smidigt med typ Ellas Kitchen mat om barnet börjat äta 🙂 Ang basinett på planet gäller det att komma ihåg att begära det redan vid bokningen och sedan ligga på vid in-checkningen så man får det (och ev igen vid gaten). Vi lyckades ändra vid gaten en gång då de såg att de andra föräldrarna hade ett betydligt äldre barn än som var avsett. Hoppas er resa går bra!! Mvh, C utlandssvensk som rest mkt med sina små

  2. Tack för ditt långa fina svar! Ska komma ihåg alla tips inför resan 🙂
    Himla kul att höra om allt ni gör, och kul att läsa dina svar på de andra frågorna också!
    Hoppas denna veckan blir en bra en för er!
    Kram

  3. Tack även C för tips ang bassinetten, då ska jag se till att ligga på ordentligt för det vill man ju inte gå miste om!!!!

Kommentera

