NZ vs Sweden

 

Bästa med att bo på Nya Zeeland?

Att jag har sån magisk natur precis utanför dörrarna och närheten till alla sporter och träningsformer som jag älskar.

IMG_4157

 

Sämst?

Att det ligger så långt bort från typ allt!

Bästa med Sverige?

Att min fantastiska familj bor där. Jämställdheten mellan män och kvinnor (som ligger miltals före NZ)

 

blogg12-1

 

Sämsta?

Den långa vintern och mörkret

Hur många år i NZ?

Jag flyttade hit från Australien i slutet av vintern 2007. Augusti. Så ja 8 år! Och snart 10 år som utlandssvensk. Helt galet vad tiden går.

Reser till Sverige?

Minst en gång om året. Har haft turen att kunna stanna längre perioder, ibland flera månader som tex när barnen föddes men nu är det nog slut på det. Men jag kommer att fortsätta att resa hem och hälsa på såklart.

blogg43

 

Favoriträtt i NZ?

Måste väl vara frukosten; Eggs Benedict. Pocherade ägg. Äter det helst varje dag!

Värsta?

Pork är jag ingen större fan av. Griskött alltså. Eller revbensspjäll som alla verkar älska här. Bara allt kladd är avskräckande.

Favoriträtt i Sverige?

Allt som mamma lagar!

Värsta?

Det som pappa steker… Nä nu skojade jag. He he. Fast vi fick alltid stekt mat när pappa skulle laga mat åt oss när vi var små. Men jaa vad ska jag svara, Jansons frestelse kanske. Har aldrig gillat ansjovis.

Jobbigast NZ företeelse?

Deras easy going mentality när det kommer till allt. Att folk kan dyka upp i dörren närsomhelst med en resväska och förvänta att man ska hushålla med både boende och mat. Det gillar jag inte. Där är jag väldigt svensk, ring före och hör efter att det passar innan du kommer. Sen är du välkommen!

Bästa? 

Att det är mer accepterat att leva utanför ramarna här än jag tycker att det verkar vara i Sverige. Här skapar du ett liv som passar dej och din familj, det behöver inte se likadant ut för alla.

 

 

Svensk företeelse jag inte saknar?

Se ovan. Jantelagen. Det ständiga jämförandet när det kommer till allt från föräldrarskap till arbetstider. Finns såklart här också men inte lika mycket tycker jag.

Däremot saknar jag:

Jag kan verkligen sakna att Sverige har mer traditioner och seder, särskilt när det kommer till högtider som jul (varken advent eller lucia existerar här!), påsk och midsommar. Det finns ganska lite sånt här. Du gör som du vill med det mesta. Skönt på ett sätt såklart men ibland tycker jag att det kan vara positivt med lite tydligare riktlinjer. Både när det kommer till högtider samt seder för att veta om och vad man ska ta med sej när man tex är bortbjuden. Sånt tycker jag är tydligare och lättare att veta i Sverige.

Vill du flytta tillbaka till Sverige?

Här har det ju alltid varit ett rungande JA men nu vet jag inte lika säkert längre. Barnen har börjat förskola/skolan och vi har det väldigt bra där vi bor. Men jag vill träffa min familj oftare, fast jag vet inte om den rätta lösningen är att flytta till Sverige.

Om jag inte bodde på NZ skulle jag bo:

Sverige såklart! Även om vi pratat om möjligheten att bo nån annanstans i Europa för att komma närmre Sverige så skulle det kännas så fel att blanda in ett tredje land i smeten. Nej tack, två länder är svårt nog!

Antal språk du pratar?

Tyvärr ”bara” två flytande, svenska och engelska. I skolan läste jag både tyska, spanska och latin och märkte när vi reste runt i Europa i somras att jag tack vare det förstår bra mycket mer än C. Så även om jag tyvärr inte kan tala tyska, spanska (eller latin) flytande så förstår jag en hel del. Jag brukade tänka att gud så skönt att ha engelska som sitt första och enda språk och kunna göra sej förstådd överallt men riktigt så enkelt är det inte. Det kan även göra dej begränsad.

 

Hoppas ni gillade det här inlägget! Ni som också bor utomlands, fyll gärna på med skillnader mellan Sverige och ert ”nya land” i kommentarsfältet. 

18 reaktioner till “NZ vs Sweden

  1. Kul att läsa:) Förstår verkligen att du inte gillar saker som att inte hålla tider/löften osv och att man bara dyker upp och förväntar sig öppna armar med allt vad det innebär. Känns väldigt omodernt med många saker på NZ och en hel del andra länder. Ja sannerligen är naturen helt fantastisk! Förstår din längtan efter nya huset och alla nya möjligheter i kommer att få där, gläds mer er att saker nu går åt rätt håll:)) Hur långt är det i mil dit? Känner du någon svensk som bor på hyfsat avstånd vid er på NZ? Har förstått sol att du inte umgås med några svenskar. Älskar också att vara ute och brukar tänka att det gäller bara att klä sig rätt så går det alltid bra:)

    1. Hej Åsa! Vårt nya hus ligger en bit utanför stan men det är knappt en mil så fortfarande nära 🙂 Tar mindre än 10 minuter att köra från L:s skola/där vi bor nu. Nej jag känner faktiskt inga svenskar här i QT. Hade en tjej som jag träffade några gånger men nu har hon flyttat till Auckland. Lite synd, särskilt nu när barnen är äldre. Det vore verkligen kul om dom hade haft nån svensk lekkamrat! Umgås du med många svenskar där du bor?

      1. Rätt som det är så kanske du träffar någon svensk där:) Låter toppen med relativt nära till skolan. Blev lite rörd när jag läste om lilla L’s lonely kiwi.. kul att han har så fina vänner utanför klassen. Jag bor i Sverige (Norrland) så ja svenskar:)

      2. Oj förlåt blandade ihop dej med Åsa från Nelson NZ. Måste bli bättre på att kolla ip-adressen 😉 Ja eller hur, jag måste säga att jag vara nära att fälla en tår när jag hörde L säga att han var en lonely kiwi… Som tur är verkade han mycket gladare idag när jag lämnade honom i skolan. Ny dag, nya tag! 😊

  2. Jättekul att läsa om! Själv bor jag i Australien sedan drygt fyra år tillbaka och det känns som att de flesta skillnaderna mellan NZ och Sverige stämmer in ganska bra på Australien också 🙂

  3. Kul att läsa om skillnader Sverige-NZ! Bor i Usa sedan ett tag tillbaka och instämmer i att man inte saknar kylan och mörkret i Sverige. Eller Jante. Dom största skillnaderna är enligt mig följande förutom dom jag nämde: Total avsaknad av service i Sverige. Alla är så sura hela tiden och bryr sig inte om kunden när man handlar. Här är alla vänliga och trevliga, lättare och smidigare. Att kunna prata med främlingar i Usa är också ett stort plus. Jobbigt när alla är så slutna i alla vardagliga situationer i Sverige. Den största skillnaden är dock skolan, här är den så mycket bättre än i Sverige, fattar inte hur det ska gå om vi flyttar hem igen. Vi har ändå haft våra barn i vad som ska vara dom bästa skolorna i Stockholmsområdet men om vi jämför med vad barnen lär sig här samt skillnad i diciplin så förstår jag varför vi rasar i alla PISA-rankningar. Jag saknar dock Bregott från Sverige! 🙂 Kram

    1. Hej Amanda! Tack för din kommentar och roligt att höra hur du upplever USA. Öppenheten och servicen glömde jag att kommentera. Håller helt med, även om jag tror att amerikanarna är ännu mer öppna än kiwisarna. I början minns jag att jag tyckte att det var jobbigt att aldrig få vara ifred i affärerna men nu har jag vant mej och ser det som en självklarhet att man erbjuds hjälp innan man behöver leta upp den. Som du säger funkar det helt annorlunda i Sverige! Nu blir jag lite småchockad när jag kommer hem på besök istället… Kul att du gillar den amerikanska skolan så mycket. Än så länge har jag bara bra grejer att säga om skolan här med. Dock tycker jag att 5 kanske är i yngsta laget att börja men då jämför jag ju med Sverige… Ja saknar också Bregott! Havssalt… mmm. Älskar det!

  4. Åh jag måste också kommentera. Jag bor ”bara” på Vestlandet i Norge och det känns ibland som världens ände. Jag vet att Oslo nästan är Sverige men här borta är det inte likt. Servicen i norska butiker är lätt bättre än Sverige men kanske är det nog ändå lite renare i Sverige. Och naturen är magisk här, och att alla söndagar är turdagar för alla. Det är lite heligt. Och bra tycker jag för både gemenskap och hälsa. Skolan är bra här och det märks att det finns mer tillgång till vuxna under skoltiden. Eftermiddagarna kan alla som vill vara i idrottshallen efter skolan där det såklart finns vuxna. Eller om du behöver läxhjälp så finns det. Sedan har de proppfullt med olika typer av aktiviteter på kvällarna som inte är särskilt dyra men skulle du mot förmodan inte ha råd kan du söka om att slippa betala. Det gör att alla får ta del av gemenskapen. Det finns även aktiviteter för vuxna där en av dem är att få hjälp hur det fungerar i Norge om du invandrare.
    Jag är verkligen tacksam över att ha fått bo här.
    Angående väder så är faktiskt mitt favoritväder sol och snö samtidigt . Det älskar jag. 🙂
    Det är så kul att läsa om hur det är att bo i olika delar av världen.

    1. Hej Anne! Vad kul att läsa om skillnaderna mellan Sverige och vårt grannland Norge. Tänk att det kan vara så olika fastän länderna gränsar! Härligt med gemenskapen och all friluftsliv. Det gillar jag starkt med NZ, att barnen är ute så mycket även med skolan, och att sporter som skidåkning finns med på schemat!

  5. Kul att läsa din blogg, bor också på NZ, i Chch, och tyckte att din lista stämde på många punkter. Framför allt där du skrev att det inte längre var självklart att flytta hem. Jag upplevde den känslan nyligen, och det gjorde mig både sorgsen och lite upprymd. Som att jag släppte taget om det gamla, men samtidigt landade lite fastare där jag är.

    1. Ja visst är det både sorgligt och lugnande på nåt vis, att komma till den insikten. Jag känner precis likadant! Hur länge har du bott i Chch?

      1. Jag har bott här i sju år denna omgång, men kom första gången för 16 år sedan. Numera med två barn, vilket som du själv nämner, sänker rötterna djupare i den nya zeeländska myllan! Men i helgen är det svensk julfest här (det bor rätt många svenskar i Chch), vilket stärker ungarnas svenska identitet. Lite långt för dig att svänga förbi på, annars hade ni varit varmt välkomna 🙂

  6. Kul och läsa om skillnader och olikheter. Känner igen mig på många punkter. Kan inte heller fatta det där med fläskkött men minns att på 80-talet var fläskkött mer lyx än nötkött och dyrare dessutom. Pork Belly – herregud hur kan någon tycka att det är gott. Det får min man äta när jag är i Sverige. Ja och våra svenska rutiner, ritualer och riktlinjer. Det brukar min nya zeeländska man skoja om. Han kunde inte förstå – i år igen – varför vi inte kan tända alla fyra ljusen då det ser mycket finare ut. Nej, ett i taget. Det är väldigt mycket vi svenskar gör och som är just väldigt mycket följa regler. Inte blanda osv. Nya Zeeland är ju ett så ungt land så här har det inte hunnit skapas så mycket traditioner ännu. Dock älskar jag att människorna här är så mycket mer artiga och jag gillar småpratandet. Jag gillar också att man inte planerar utan är mer spontana och umgås när man känner för det. I Sverige satt jag och mina väninnor med kalendrarna och planerade i veckor för och bara kunna ses över ett glas vin på stan. Middagar ska vi inte tala om. Därför gillar jag det här otvugna sättet och att folk kan ta med sig saker och man fixar middagen ihop. Oftast BBQ. Jag har bott på NZ fyra år nu – och fortfarande jämför jag ganska mycket med Sverige men nu har jag börjat tänka att det finns inget rätt eller fel. Vi bara gör saker på olika sätt för att vi har olika kultur. Ett tag (i början) jämförde jag högt och det lät som att jag skröt om hur bra allt var i Sverige. Det har jag slutat med nu tänker jag istället. ”Ok, det är så det funkar här”. Har nog varit jobbigast för min man, he he som fått stå ut med det;-)
    Titta gärna in på min blogg där jag ibland skriver om detta.
    http://www.beyondthecoastline.com

    Hälsningar Åsa

    1. Tack för din kommentar Åsa! Jag håller verkligen med dej, ser man Sverige med en utomståendes ögon så består ju hela våran kultur av grejer man ”bör, ska och alltid gör”. Mycket traditioner och regler… Det var skönt att slippa i början tycker jag men nu efter nästan 10 år utomlands kan jag faktiskt sakna det traditionsenliga Sverige. Iaf delar av det!
      Men jag håller med om att öppenheten här är något positivt… Fast kan du hålla med om att det blir mycket ”small talk” med alla och svårare att komma människor på djupet/få nära vänner? Det tycker jag. Här är liksom alla bästisar när dom ses 😉 Till sist, bra sätt att tänka om kulturella skillnader – att ”jahopp så funkar det visst här” istället för att ”I Sverige gör vi minsann så här”… Jag gjorde likadant de första åren. Fast ibland kan jag bli galen när man tycker att något är helt bakvänt. Det händer numera i Sverige också när jag är hemma och hälsar på!

  7. Jag bor i Tyskland sedan 1.5 år tillbaka. Kan inte precis säga att Tyskland var mitt första val (tyckte väl samma sak som du tyckte efter ert Tysklands-stopp i somras) men det har ändå varit helt ok.
    Vi bor i Frankfurt och för mig som är uppvuxen vid kusten i Skåne var avsaknaden av hav enormt stressande. Men naturen där vi bor är fantastisk och väldigt ”tillgänglig”. Tyskarna är organiserade som få så allting är väldigt ordnat och smidigt.
    Det är ett lätt land att leva i på så sätt att allt flyter.
    Däremot så har jag otroooooligt svårt för den tyska mentaliteten. Alla är per default sura och griniga och folk ÄLSKAR att ägna sig åt vuxen-uppfostran. Kliver du minsta lilla utanför de uppsatta ramarna så kan du ge dig på att du får höra det med en gång. Gärna på ett sätt som i mina svenska öron låter som en utskällning.
    Maten är inte heller mycket att hurra för, Tyskarna är det mest överviktiga folket i Europa och det är inte så konstigt med tanke på att de lever på schnitzel, currywurst och pommes frites.
    Att flytta hit har så klart varit en upplevelse men det finns inte en chans att det blir långvarigt 🙂

Kommentera

