Ledsen

  

Alltså jag borde verkligen inte ens få vara ledsen just nu. Jag borde bara vara glad och tacksam över vår fina soliga vecka i Australien. Vilket jag också är… Men sen är det en annan känsla som gnager i mej. Saknaden efter familjen i Sverige och undran över hur framtiden ska bli. Det känns som jag hamnat i ett läge där jag tvingas välja mellan att träffa min familj i Sverige eller vara med mina barn. Jag har bokat resan till Rom och Sverige i September, sammanlagt 17 dagar bortrest. Det känns helt galet och jag får ont i mammahjärtat bara jag tänker på dagen när jag ska säga hejdå till barnen. Från att bara ha sovit borta en natt ska jag plötsligt åka ifrån dem nästan 3 veckor?! 

Lika mycket som jag ser fram emot att träffa min älskade mamma, bror och pappa igen och gå på min bästa väns bröllop, lika mycket ångest får jag över tanken på att åka ifrån barnen så länge. Det känns bara så fel. Jag vet ju att jag inte är ensam om att vara i en liknande sits, med familj i två ändar av världen men ändå känns det precis så. Som att jag är helt jäkla ensam med mina tankar och att ingen riktigt kan förstå hur jag känner.  

6 reaktioner till “Ledsen

  1. Hej!

    Åh stackars dig förstår att det känns jobbigt. Men tänk att flera åker iväg på jobb eller semester utan sina barn när de är i samma ålder som dina är. Hjälper ju inte helt men är ju ändå inte så att det är första gången en mamma behöver åka ifrån sina barn… Men förstår ändå att hjärtat brister när du annars alltid är där o gör allt för/med dom etc. Så himla svårt, jag lär ju hamna i samma sits förr eller senare då vi bor i Australien… :/ ibland känns allt bara hopplöst o man undrar varför man ens satt sig i denna sits!? Men man (jag iaf) visste ju inte det då att man skulle bli kvar fo evahhh… Äh det här blev ju lagom mycket pepp alltså förlåt haha! Ville bara säga att jag förstår men försök tänka att det inte bara är du/ dom plus att du visar ju konstant så mycket kärlek etc hela tiden annars så de kommer ju veta att du älskar dom ändå 🙂

    Kramar från ett idag mindre dött Brisbane XD

    1. Tack Charlotte för din kommentar! Exakt sådär tänker jag också ibland, att det är helt hopplöst och varför valde man som man gjorde?! Fast som du säger, hur skulle man kunna veta då hur livet skulle bli…. Det finns ju såklart mängder av fördelar också men ibland åker man ner och ser bara det dåliga. Tack iaf för dina ord, det betydde jättemycket att få läsa! KRAM

  2. Hej Emma! Jag gillar din blogg eftersom den påminner mig om tiden när jag träffade min man i Australien och vi reste tillsammans till Nya Zeeland, däribland till Queenstown, men också för att vi nu lever ett familjeliv med två barn precis som du. Vi bor i Sverige men min man har sin familj i Asien. Jag förstår din sorg. Det går inte att vara riktigt hel när man alltid har en familj på andra sidan jordklotet. Som jag ser det har min man inte bara sin familj långt bort och lever med ett främmande språk, det handlar om att att ha avstånd till en del av hans identitet, en del av honom som han bara når i sitt sammanhang i sitt hemland. Det betyder inte att han känner sig splittrad hela tiden, bara att väldigt få förstår hela honom eftersom vänner/familj i Sverige inte vet hur det är i hans hemland och tvärtom. Vi har mest bott i Sverige men även om det inte är jag som just nu har min familj långt borta så påverkar det oss alla. För oss funkar det bra, hittills faktiskt mycket bra, men inte för att vi kommer över saknaden, mer för att vi löser det med resor och (min man) med många många Skype-timmar. Såg i ett annat inlägg att du ska resa själv till Europa, jag tror det kommer gå jättebra. Just nu är min man ensam i Taiwan med vår tre-åring. Det är en del av det ”komplicerade” livet för oss. I övrigt verkar du leva ett liv som passar dig bra. Jag tänker på att du har mycket tid med barnen, att ni är en aktiv familj med stort sportintresse etc. Det är det man får fokusera på. Har länge tänkt skriva en hälsning till dig, nu blev det äntligen av. Lycka till och allt gott, önskar en annan Emma.

    1. Tack Emma för din långa fina kommentar! Väldigt intressant att läsa dina tankar och intryck av att känna sej splittrad mellan två länder. Eller att ha berikats med två hemländer! Beroende på hur man väljer att se det från dag till dag 🙂 Det medför ju precis som du säger en del komplicerade situationer men även många fördelar. Din kommentar fick mej verkligen att tänka till, och den gav mej energi och hopp på samma gång! Tack Emma 🙂

  3. Jag vet att barnen mår bra om du mår bra och att deras tårar när du åker går över väldigt snabbt. De kommer att växa av att du är bortrest ett tag. Och dina behov är också viktiga eftersom du bor så långt ifrån dina rötter. Men jag förstår dina tankar och funderingar på om din resa är rätt. Barn klarar en bortrest förälder om det finns ett tryggt nätverk omkring dem i övrigt, som skola, en till förälder osv. Det är ingen ”riktig” tragedi och den skillnaden förstår barn. Att de kommer att sakna är självklart men pappan får kompensera lite extra och så kan du lämna små överraskningar till dem som de får öppna var tredje dag. Teckningar, godis, pyssel, små brev. Gör din resa till hela familjens supertrevliga angelägenhet istället för att visa att du oroar dig, om du förstår hur jag menar, så kommer barnen att dras in i trevliga förväntningar och se fram emot allt kul du har att berätta när du kommer hem – berätta (men positivt) hur viktigt det är att få träffa sin bästis och sin mamma och pappa, be dem rita något som du tar med från dem till Italien och Sverige. Best wishes och res med lätt hjärta – dina barn är trygga och kommer att klara sig fint. Lite saknad är inte farligt. Och som sagt, ditt välmående är lika viktigt som resten av familjens.
    PS: Din blogg är fantastisk! U rock 🙂

    1. Vad ska jag säga Carina, jag blir nästan mållös! Vilken otroligt FIN och omtänksam kommentar. TACK snälla du 😊 Så många kloka ord och råd som jag verkligen tar till mej. Många kramar!

Kommentera

