Att prata om döden

Den här lilla tjejen alltså. Så många fina djupa tankar för att knappt ha fyllt tre. De senaste dagarna har vi av förklarliga skäl pratat en del om döden här hemma. Ikväll kom vi in på det igen och barnen frågade om jag skulle bli ledsen och gråta om dom dog (dom har ju sett att jag gråtit och varit ledsen för K och hans familj). ”Mamma skulle gråta varje dag, för alltid. Jag skulle inte kunna leva vidare utan er två.” svarade jag.

”Och mina vänner skulle sakna mej och gråta på mitt tre-årskalas” la A till. ”Mina förskolelärare skulle nog sakna mej också”.

Sen vi kom in på vad som skulle hända om/när jag dog. A sa att hon skulle krypa in i min mage igen (genom tröjan) så att hon alltid skulle vara nära mej. Då rann mina tårar igen.

 


  

 

Jag har haft flera fina samtal idag. Först så mötte jag upp en nyfunnen vän och åt lunch nere på Graze i Lake Hayes. Fastän vi inte känt varandra speciellt länge så kan vi prata om allt. Härligt när man träffar såna människor!

Efter det åkte jag hem och bytte om till cykelkläder och ”bytte skift” med C som varit uppe och cyklat i Skyline. Idag fick jag sällskap av D! Det var så himla roligt att cykla tillsammans igen, vi har inte cyklat ihop en enda gång sen säsongen började så det var verkligen på tiden. Vi cyklade, pratade, blev gråtfärdiga och skrattade om vartannat.

På vägen hem stannade jag på Pharmacyn och köpte ett fint ljus och ett ”sympathy card” till S, K:s flickvän, där jag beklagade den oerhörda sorgen och skrev några rader om hur vi tänker på henne. För det gör vi verkligen. C är hemma hos S och K nu och säger ett sista farväl av K tillsammans med den närmsta familjen och vännerna. Jag ska försöka fixa barnvakt tills imorgonkväll när det hålls en stor fest till minne av K.

Kommentera

