Att vända en mindre bra dag

 

Den här videon blir jag glad av! Jag filmade A förra veckan på SITE när det var väldigt lugnt och inte så många barn. Vi var där nu på morgonen igen men idag var det säkert kring 20 barn! Svenska S kom dit med sina barn och efteråt åkte vi och åt lunch tillsammans – så himla härligt att få prata svenska 🙂 Verkligen tråkigt att dom ska flytta snart. Först till Auckland och senare hem till Sverige igen. Fast dom är båda väldigt sugna på att flytta till Queenstown nästa år så vem vet, kanske ses vi igen! Jag hoppas det. A och hennes dotter som är 4 fann varann idag och hade jättekul tillsammans.

Min morgon började dock mindre bra. Jag åkte på Bikram kl 6 imorse men jag blev så irriterad på instruktören. Eller rent ut sagt förbannad förresten. Hon var riktigt jäkla otrevlig när hon inte hörde vad jag sa. Orkar inte dra hela episoden men jag sa namnet på en annan tjej som vi väntade på, och jag vet inte om jag uttalade det annorlunda eller vad men iaf så fick jag en sån blick och kommentar om min accent att jag typ blev stum. Det var inte bara jag som reagerade ut en kille som också satt i väntrummet sa till mej”Do you have an accent? Its pretty suttle”. Och han hörde dessutom tydligt namnet jag sa.

Iaf, klassen började men instruktören fortsatte att irritera mej. Jag räknade till att hon gäspade 7 gånger (medan hon pratade) under den timmen vi tränade. Alltså va, att gäspa som en instruktör är för fan som att säga att man hellre vore nån annanstans. Hon borde verkligen skaffa ett annat jobb! Jag kommer nog inte gå tillbaka till fredagens klass igen, iaf inte så länge den där tjejen instruerar.

För att toppa det hela så backar jag in i en vägskylt utanför yogastudion när jag ska köra hem. Jag vågar inte ens gå ur bilen och titta om det blev en buckla utan ber till Gud(!) att det inte ska ha blivit ett stort hål eller liknande, samtidigt som jag kör hem med gråten i halsen. När jag parkerat hemma ser jag att det tack o lov bara blev en liten repa! Men morgonen fortsätter i samma tråkiga linje…

Jag går in genom dörren och finner C på soffan framför sin laptop medan båda barnen sover och klockan är åtta! I vanliga fall är dom uppe vid sju med mej, eller som senast halv åtta. Vid åttasnåret har dom ätit färdigt sin frukost men idag låg dom alltså fortfarande och sov!! C säger hejdå och åker till jobbet och jag har således 25 minuter på mej att duscha, klä på mej, göra frukost åt barnen, äta frukost och göra barnen klara för skollämningen. Kul! Not so much. Men vi hann i tid, och var konstigt nog tidigare än vad vi vanligtsvis är. Jag brukar parkera vid ”kiss and drop area” i vanliga fall och gå med L över vägen sen får han springa den sista lilla biten till klassrummet själv. Men idag hittade jag en parkering så att vi alla tre kunde gå tillsammans och följa med L in i klassrummet.

Jag ska försöka göra något bra av den här fredagen även om jag mest har lust att dra täcket över huvudet! Snart är det dags att hämta L i skolan. Jag hade velat gått och hämtat honom så barnen kunde få lite frisk luft men världens oväder håller på att dra in så det är nog säkrast att ta bilen ändå…

2 reaktioner till “Att vända en mindre bra dag

  1. Åh, jag AVSKYR när folk anmärker på accenter! Speciellt engelskspråkiga människor eftersom de nästan aldrig talar mer än ett språk. Jag har fått min engelska, som är otroligt bra, kommenterad av två personer – en australiensare och en amerikan. Båda gångerna frågade jag om de hellre ville tala svenska eller kanske franska eller varför inte spanska med mig, om min engelska nu inte var tillräckligt bra för att de skulle kunna förstå. Och det ville de ju givetvis inte eftersom de bara pratade engelska. Surprise liksom! Lite otrevligt visst, men vad fan, jag tycker det är SÅ oförskämt att låtsas som att man inte förstår vad nån säger bara för att den har en liten brytning.

    Jag tänker att det är lite pinsamt med människor som anmärker på andras accenter. Det visar ju så tydligt att de inte har nån aning om hur det är att lära sig ett nytt språk.

    1. Bra svarat!! Ja när man tänker efter så är det faktiskt jäkligt irriterande att det alltid är folk som har engelska som förstahandsspråk som kommer med såna där lite smått nedlåtande kommentarer… Jag har inget emot när folk av nyfikenhet frågar var min accent kommer ifrån för jag vet med mej att jag har en, ibland hörs den mer, ibland mindre. Eller om folk ursäktar sej på ett vänligt sätt att det är deras fel att dom inte förstår pga något enstaka ord. Då berättar jag gärna varifrån jag kommer eller skrattar åt det komiska i situationen. Men igår fanns det verkligen inget att skratta åt, den här tjejen var rent ut sagt riktigt jävla otrevlig. Jag ska säga som du nästa gång!

Kommentera

