Afternoon Treat

Jag kan typ längta efter att få göra min eftermiddags-smoothie som jag dricker de flesta dagar. Bättre än godis om du frågar mej! Jag funkar nog lite så, njuter mer av mat som jag vet är bra för mej. Plus att jag mår bra efteråt också! Med godis och snabbmat kan det ju vara njutbart för en kort stund, oftast bara de första tuggorna när jag tänker efter. Resten slinker ner av bara farten! Och så mår jag sådär efteråt. Nu pratar jag inte om dåligt samvete, för det har jag slutat med.

När jag äter något onyttigt så är det ett medvetet val och jag bestämmer mej därmed för att inte ha några skuldkänslor över det. Men jag känner ju direkt när kroppen inte gillar det jag stoppar i mej. Trötthet, uppblåst mage, irritation, dålig sömn för att bara nämna några. Överskott av socker leder även till ökad inflammation i kroppen, något jag är känslig för. Mer än jag vill erkänna för mej själv…

Jag skulle må mycket bättre om jag helt uteslöt socker men jag vill nog inte tillräckligt mycket. Därför har jag gjort en kompromiss och kör utan socker i veckorna så gott jag kan och sparar godis och glass till fredag och lördag. Fast några rutor mörk choklad slinker ned de flesta dagar!

Hur tänker ni när det gäller socker osv? Har ni hittat vad som funkar för er?

 

Dagens smoothie gjord på bär, banan, cashewsmör, ärtproteinpulver och acaipulver. Toppad med nöt-granola. Så HIMLA gott!

Kommentera

