Ett ämne som rör alla

Imorse lyssnade jag på bloggaren och retorikern Elaine Eksvärd i Nyhetsmorgon. Hon pratade om sin senaste bok som handlar om övergreppen hon blev utsatt för som liten.  Jag grät när jag lyssnade på intervjun. Ni hittar den HÄR.

INGET barn ska berövas på sin barndom och bli sviken av en närstående (som det ju ofta är) vuxen dom litar på. Vi har alla ett ansvar! Ett ansvar att lära vårt barn att deras kropp är deras och ingen annans. Att agera om vi misstänker att något är fel i ett barns beteende.

Att våga vara skeptiska och faktiskt hellre misstänksamma än att tro att vill väl. För som dom sa på Nyhetsmorgon, pedofiler finns där det finns barn.

Och sist men inte minst, PRATA om detta! Jag blir så arg över att det fortfarande är något så skambelagt, ett ämne som in i det sista tystas ned bland familj och bekanta till utsatta. Vi har alla ett ansvar för att göra vår värld till en bättre plats för våra barn!

 

En reaktion till “Ett ämne som rör alla

  1. Detta är ett så viktigt ämne! 💗 och ack så svårt! Jag beundrar verkligen Elaine som gör detta! Kommer tack vare henne att tänka mycket mer aktivt och agera utifrån detta från och med nu!

Kommentera

