Call a Swede

Är det nån mer som hört talats om Call a random Swede-kampanjen? Det var så himla kul igår morse att plötsligt höra hur dom pratade om Sverige på  ”The Breakfast Show” på tv:n. Och sen ringer dom Sverige och försöker prata svenska haha. Väldigt underhållande. En kille som hette Björn svarade efter en stunds väntan, och han var faktiskt förvånansvärt duktig på att höra vad dom sa.

Jag saknar Sverige och familjen där hemma extra mycket nu ett tag. Vet inte vad det är. Att allt snurrar så snabbt kanske och att jag ibland saknar en axel att luta mej mot (förutom C:s alltså), eller en hjälpande hand med barnen när vi båda har så fullt upp. C är iaf klar med sprejandet nu och idag började jag att måla barnens rum. Det gick väl hyfsat men det blev inte perfekt, färgen kröp under maskeringstejpen på några ställen så det krävs lite touch up innan jag är nöjd. Men färgen jag valt till A:s väggar är perfekt, en sån fin lila! Imorgon ska jag måla L:s sida av rummet grön.

Efter väldigt mycket om och men har vi enats om att barnen får fortsätta dela rum ett tag till. Sovrummen är så pass stora att vi enkelt kan dela av dem med en skärmvägg, och sen ska barnen även ha ett ”lounge/play room” eller ”snug room” som vi kallar det. Det är precis i anslutning till det stora vardagsrummet, och dom kommer ha sin egna TV, en soffa och kanske ett par bean bags där inne. Samt en hög leksaker gissar jag! Så på så sätt kan dom ändå gå undan i varsitt rum om dom vill. Tillexempel om dom har kompisar över.

Och om kvällarna kan jag fortsätta läsa godnatt-saga för båda samtidigt, det är en stund vi har som vi alla tre tycker är väldigt mysig! Att natta dom i olika rum skulle kännas omständigt, iaf som våra rutiner ser ut nu. Om ett par år eller kanske bara ett så kanske det ser helt annorlunda ut men vi kör på delat rum ett tag till!

Skulle vara spännande att höra hur ni andra småbarnsföräldrar har löst det för era barn. Eget eller delat rum?

 

A i sitt esse idag på Mini Muscle, jag vet inte hur många gånger hon hoppade ned för det här bordet!

   

4 reaktioner till “Call a Swede

  1. Jag såg också något om den där kampanjen och några kompisar här pratade om den. Lite kul 🙂

    Hos oss delar barnen också rum sedan början på året (dottern blev 4 i Jan och sonen 2 i februari) och det har tvärtemot vad jag trodde funkat toppen. Nu nattar vi dem också samtidigt och det har faktiskt gjort nattningarna snabbare för sonen som innan kunde vara svår att lägga. Vi har tyvärr inget extra rum just nu men har sagt att om vi flyttar får de fortsätta dela och så blir det ett lekrum / gästrum i det andra rummet. I vårt fall stör de inte varandra på natten, tror det beror på hur lättväckt barnen i fråga är om det fungerar. Ska bli skoj att se bilder sen när ni är klara med målning och inredning 🙂 mvh, Carro

    1. Vad kul att höra att fler är inne på samma linje! Det finns ju faktiskt många fördelar med att barnen delar rum, och så kan man används ett eventuellt extra rum som gästrum, kontor, gym/yoga rum eller vad man nu vill! Jag lovar att bilder på huset kommer att komma 😊

  2. Just nu delar vi alla rum och säng i väntan på husbygge (bor tillfälligt i liten lägenhet) tanken sen är att barnen ska fortsätta dela rum (vilket dom gjorde tidigare) trots att det finns plats att bygga flera rum. Tänker att de kan få eget rum när de själva uttrycker att de vill ha det. De är 3 år och 20 månader.

    1. Så tänker jag också! När dom själva insisterar på eget rum så får vi lösa det, men nu känns delat sovrum plus ett lekrum som den perfekta lösningen! Dom har möjlighet att gå in i varsitt rum men ändå ha tryggheten att sova i samma rum 🙂

Kommentera

