Tålamodsprov

Idag hade L skidåkning med sin skola och jag hade skrivit upp mej att följa med som ”parent help”. Vilket tålamodsprov det var, herregud! Det var samling kl 10 sen fri åkning i en knapp timme innan det var dags för lunch och sen lektioner. Barnen skulle såklart ha hjälp med allt från utrustning till toalettbesök.

Jag hade skrivit upp L som ”level 2”, som han var i början av säsongen då han bara åkt ett par gånger. Men nu visade det sej vara helt fel, han är minst level 3. Det var sex barn i gruppen, varav två var absoluta nybörjare som åkte för första gången. Vilket gjorde att det blev väldigt ojämnt, några barn – inklusive L och hans kompisar blev uttråkade medan dom andra tyckte det var för svårt. Till slut hamnade vi på ”magic carpet”, nybörjarbacken – där vi blev kvar resten av lektionen. L bröt halvt ihop ett tag och ville att vi skulle åka stora liften alternativt åka hem. Men i samma stund så kom instruktören på lite utmanande grejer som att åka baklänges, stå på en skida, hoppa osv och L höll ut.

När lektionen var över vid två så kände jag var skyldig L att fortsätta åka fastän jag var rätt trött. Och vi hade faktiskt så roligt att vi stannade kvar tills backarna stängde vid fyra! En bra dag till sist, även om mitt tålamod sattes på prov ett par gånger.

När vi kom hem så mötte vi A på motorcykel!! C hade monterat på stödhjulen på L:s gamla PW50 och nu körde A själv ( men C höll i en säkerhetslina för att kunna bromsa vid behov). Vilka milstolpar som sker nu med barnen! Herregud så stora dom blivit, våra underbara älsklingar.

 


2 reaktioner till “Tålamodsprov

  1. Snö i sol, så härligt det ser ut! Vi har också nära till en backe men inte av samma kaliber… Måste vara underbart med den närheten till slalom och sedan ha vår nedanför bergen.

    1. Ja det är så härligt och faktiskt lite overkligt att ha så nära till riktiga skidbackar. Det är knappast något jag växte upp med i Enköping, där var vi nöjda över att åka till lilla backen i Skattmansö 🙂 Jag hoppas och strävar för att mina barn ska uppskatta naturen runtom oss och inte ta den för givet!

Kommentera

