Bouncy Castles, förkylningar och utemöbler

Under skolloven i Queenstown brukar dom erbjuda gratis hoppning i hoppborg vid Remarkable shopping Centre. Väldigt populärt bland barnen, så även idag!

Jag har åkt på en förkylning med halsont och rinnande näsa vilket iof var väntat då båda barnen varit snoriga och hostiga sen jag kom hem. Men ändå så trist! Jag avskyr att vara sjuk, något jag säkert nämt tidigare. En förkylning är ändå bra mycket bättre än magsjuka om jag ska försöka vara positiv.

Jag hade en tid för att träffa min barnmorska för första gången idag, något jag verkligen sett fram emot men så blev det inställt i sista stund. En annan mamma kom nämligen in och skulle föda. Det funkar ju så här på NZ att man har samma barnmorska hela graviditeten igenom, ända fram tills det är dags för förlossningen. Då följer din barnmorska med in till valt sjukhus eller kommer hem till dej om du bestämt dej för att föda hemma.

Nu blev min tid framflyttad till imorgon samma tid. Kanske lika bra, då är förhoppningsvis C hemma och kan ha hand om barnen. Idag hade dom fått följa med. Det hade säkert gått jättebra, jag hade med deras iPads och det finns leksaker i väntrummet men samtidigt är det alltid lugnast att få åka iväg själv och slippa hålla koll på barnen.

Jag har så många frågor och funderingar angående förlossningen och Queenstowns sjukhus som jag vill ha svar på. Det jag vet nu är att bedöms du som en ”riskfri” föderska så är Queenstown Hospital okej att föda på men blir det komplikationer så finns inga resurser att ta hand om dem på plats utan då blir det antingen ambulans eller helikopter ner till Invercargills stora sjukhus som ligger 2 timmars bilfärd (på slingriga vägar) från Queenstown. Jag vet inte ens om dom kan ge epidural i Queenstown?!

Nu gick ju min förlossning med A väldigt smidigt eller vad man ska säga. Jag tänker absolut inte säga smärtfritt för herrgud jag har aldrig upplevt en sån smärta…. Men jag behövde inte, eller valde att inte ta epidural då jag kände att jag inte ville jinxa något när förloppet hela tiden gick framåt relativt snabbt. Och ärligt talat ville jag inte att någon skulle ta på mej eller att jag skulle behöva ändra ställning. Jag ville helst bli lämnad ifred, och bara gå in i mej själv som det så fint heter. Men lustgasen var en stor hjälp, den gav mej något annat än smärtan att fokusera på så det vill jag ha igen.

Men ingen förlossning är ju den andra lik och jag vill veta att allt finns om jag behöver det. Jag vill inte behöva oroa mej för att något ska gå snett och att det då inte finns hjälp att få på plats. Det är en oerhört stressande tanke för mej. Allt det här hoppas jag kunna prata med min barnmorska om imorgon. Är lite besviken att det inte blev ett besök idag men jag får hålla ut en dag till helt enkelt 🙂

 

 

Glada barn i hoppborgen

Vi behöver nya utemöbler så var in en sväng på The Warehouse för att kolla utbudet…

 

Jag skulle gärna ha något i den här stilen. Minus vita kuddar. Vitt är snyggt men åh så opraktiskt. 

Ett stort parasoll i den här stilen behöver vi också. Det var inte billigt dock…. 400 dollar fast det går nog inte att hitta billigare än på The Warehouse.

Kommentera

