”Mysig Dag”

Det är lite av ett begrepp hos mej och barnen. Vi försöker få till en mysig dag så ofta vi kan, mys i vardagen är ju det bästa eller hur? Jag läste just en artikel i Marie Claire om hur danskarna är ett av de lyckligaste folkslagen i hela världen, mycket tack vare begreppet ”hygge” som dom lever efter. Det går inte riktigt att översätta till ett ord men jag förstår det som att man ska uppskatta livets små goda ting, ta hand om familj och vänner och ta varje tillfälle i akt att göra tillvaron ”varm och mysig”. Jag är nog lite dansk, och min mamma också – för den här inställningen växte jag upp med och den är något jag vill föra vidare till mina barn.

 

f14_what_is_hygge_is2

 

 

 

Stackars C har åkt på en riktig magsjuka/matförgiftning så jag och barnen har hållit oss borta från hemmet idag. Åtminstone så länge det gick. Jag tog med dem till Jardines Park i förmiddags så dom fick cykla av sej lite och sen åt vi sushi till lunch innan vi åkte och handlade. Vi tog en sväng in på apoteket för att köpa med oss diverse nödvändigheter åt C. Plus ett nytt grått matt nagellack åt mej (så nu är min avskavda tumnagel nymålad!).

Sen var jag bara tvungen att köra förbi Ferg Bakery (en himla omväg egentligen då det ligger inne i stan) och köpa en ”Fergs famous cremé donut”. Jag har gått och suktat efter en sån i flera dagar, vet inte om det var en gravid-craving eller bara en vanlig ”Emma craving” som vägrade släppa taget om min hjärna. Hur som helst var den krämiga bullen SÅ värt omvägen och den extra stund det tog att komma hem.

Efter en ljuvlig fika så var jag ute i trädgården ett par timmar och grävde ned plantor. Inte det bästa för min rygg känner jag nu. Snart är det dags att lägga barnen här. Jag längtar efter att få sjunka ner i soffan och göra absolut ingenting. Två barn hemma och en sjuk man är helt klart övertid… Jag är så trött på att alla ropar på mej exakt hela tiden.

Okej, sista rycket. Barn i säng!

3 reaktioner till “”Mysig Dag”

  1. Tack älskade dotter!! Detta värmde lilla modershjärtat ………. Och jag håller verkligen med detta så viktigt att ta vara på dessa små gyllene stunder…. Och barnen bekräftar och lär oss där, för det är ju deras lilla värld!!! Finns alltid något nytt att ta för sig av, och vara i Nuet….Tror vi får ta en tur till Danmark och få oss en riktigt stor Dos av detta när ni kommer hem nästa gång!! Jättekram till er alla , och hälsa Cameron och hoppas han snart på benen igen!!! Älskar dig..

    1. Eller hur mamma! Tack för att du lärde mej detta, förhoppningsvis lever det vidare flera generationer ❤️ Många kramar från oss! Som vi längtar efter dej!

  2. Ja sant!! Hjärtat mitt, det får bli en av våra stora livsuppgifter till varann och fortsatta barn och barnbarnsbarn…….Och jag saknar er varje dag flera ggr per dag!!Du och vi får alltid nya chanser att göra det bättre nästa ggr ….Älskar dig!!!!!

Kommentera

