Magkommentarer – vad är egentligen ok?

Själv tycker jag inte att något annat än att ”you look great, fantastic, beautiful” är ok. Alltså inte att jag behöver höra det för att vara nöjd men det är sånt jag själv säger till väntande mammor. ALDRIG i livet att jag skulle kommentera storleken på deras magar.

Ändå så är det något jag får vara med om så gott som dagligen. Att magen kommenteras. Oftast är det positiva kommentarer, som att jag ”look great” etc men jag har även fått höra att jag ser ut som någon när dom är förstoppade…. Det var alltså menat som en komplimang, att det knappt syns att jag är gravid. Jag skrattade för den här kvinnan är underbar och hon är aldrig sen med att dela ut komplimanger. Men jag vet av erfarenhet att det även kan bli jobbigt efter ett tag att försvara varför man är så liten. Att försöka övertala folk att jo, men bebis mår bra och växer som hen ska även om min mage inte är jättestor. Och jag föder stora barn! Och ja jag kan amma. Okej nu tog jag det lite långt men det är var man får lust att säga ibland.

Men jag har även en vän som VARJE gång när vi ses ska kommentera att magen växt och gärna känna på den. Något som jag allvarligt talat inte är bekväm med. Jag behöver inte heller höra att magen växer, det är jag medveten om ändå tack. Men när säger man ifrån? Det här är ändå en vän jag träffar ofta och ska hon fortsätta så här vareviga gång vi ses kommer jag bli galen. Även om hon nu menar väl.

Vad tycker ni? Hur säger man ifrån på ett vänligt sätt och utan att såra? Går det ens?

 

3 reaktioner till “Magkommentarer – vad är egentligen ok?

  1. Säg bara att du inte uppskattar att dom kommenterar din mage så mycket, och inte behöver ge så mycket komplimanger hela tiden.

  2. Klappar på magen gör man INTE men kommentera, tja, det är kanske något som känns ok (för den som gör det) så länge man säger något man själv tycker är positivt? Sedan är ju en del gravida inte alls känsliga utan tycker det är som att kommentera någons frisyr eller nya skor, så det kanske kan bli lite fel ibland. Försök bara att låta det gå in genom ena örat och ut genom andra!

Kommentera

