Bara att vänta

Nu sitter jag här i väntrummet efter att ha tagit ett blodtest samt druckit ännu en flaska med äcklig sockerlösning… Fy fan vad sliskigt det är! Allra helst direkt på morgonen när man inte ätit nånting. 

Nu ska jag vänta här i 2 (!) timmar och sen ta ett sista blodtest… herregud jag lär ju vara alldeles snurrig när detta äntligen är över. Skönt ändå att få det gjort innan nyårshelgen för jag vet att det bara hade legat och gnagt i mej annars. Jag letade i bloggens arkiv för att se om jag skrivit något om glukostest/blodsocker när A låg i magen och det hade jag. 

Då blev det ett missförstånd och det lät som mitt socker var alldeles för högt men tvärtom hade det legat på den allra lägsta gränsen – 3.6 (man bör inte ha över 8) men däremot hade mitt dagliga socker från urinprovet varit lite högt. Det kan det bli om man ätit något sött den dagen etc. Men den här gången lämnade jag ju inte ens något urinprov, bara blod och det gav ett utslag på 11!! Över 8 så bedöms du ha pre-diabetes condition och över 10 så har du diabetes. Något oroande. 

Något säger mej ändå att det här testet kommer att visa ett mycket lägre värde. Samtidigt så börjar ju tankarna snurra och jag tänker att kanske beror mina frekventa toa-besök och ökad törst inte bara på graviditeten, utan det kanske är diabetes symptom?! 

Fast nej jag vill verkligen inte tro det. Nu ska jag läsa min bok en stund och sluta oroa mej i förväg. ”It is what it is” som man säger här. 


En reaktion till “Bara att vänta

  1. Usj, den sukkerløsningen hørtes ikke god ut. Kjipt å måtte sitte så lenge på legekontoret og det uten å få spise noe. Håper det gikk bra for deg med siste blodtesten så du ikke trenger å tenke mer på det. 🙂

Kommentera

