Uphill & vecka 29

Idag går jag in i vecka 29. Det betyder att bebis blivit hela 40 cm lång och väger kring 1,2 kg. Dessutom har 70 procent av graviditeten passerat och det är ”bara” 84 dagar kvar till mitt BF. Med tanke på hur otroligt snabbt tiden gått hittills så tror jag att de närmsta veckorna kommer gå undan dom med. Nästa vecka kommer ju pappa hit och barnen är lediga i över ytterligare 3 veckor så den kommande månaden lär bara säga svisch!

Jag träffade min BM igår och fick chans att ställa lite nya frågor jag hade, trots att detta är min tredje graviditet så är verkligen ingen graviditet sej lik. Förutom att mina barn verkar gilla att ligga med huvudet uppåt 🙂 Jag har funderat på om det kanske kan bero på formen på min livmoder och mycket riktigt, tydligen kan en del kvinnor ha en hjärtformad livmoder och då lägger sej barnen gärna så som mina. Nu vet jag ju inte om detta faktiskt är fallet men spekulera går ju.

Jag frågade om det fanns något jag kunde göra för att förhoppningsvis få den lille att vända och fick då rådet att prova ”ficklamps-tricket”, att varje kväll lysa med en ficklampa på magen i den riktning jag vill att bebis ska röra sej. Bebisar sägs nämligen följa ljuset haha Detta är ju helt klart lite av en wife tale men jag antar att det inte skadar att testa! Min midwife hade en fyrbarnsmamma som jobbar på ultraljudsavdelningen i stan, som gjort detta med alla sina fyra barn och hon är svär att det funkar.

Ett annat trick var att lägga något kallt högt upp på magen och en värmedyna längst ned för att på så sätt ”lura” bebis att förflytta sej dit det är varmt och skönt 🙂 Nu är det ju högst tveksamt att något av detta fungerar men varför skulle jag inte testa för skojs skull?! Har ni kanske några andra tips?

Jag började dagen med en promenad uppför Jacks Point Hill, det var så skönt att komma ut även om jag var tvungen att stanna och vila ett par gånger. Det är särskilt mitt bäcken som börjar kännas ordentligt nu. Allra helst i slutet av dagen om jag stått länge eller gått långt. Min barnmorska har otaliga gånger tipsat om att skaffa ett Smiley Belt, något jag ju köpte under tiden som gravid med A. Jag har tänkt att det måste ju finnas nånstans här hemma men eftersom jag födde i Sverige så är det mer troligt att det ligger i något av dom 3 förråden i Enköping jag har utspridda saker i. Suck!

Annars måste jag säga att det mesta faktiskt är grejat till bebis. Så skönt att vi har alla stora saker kvar som barnvagn, babyskydd, bilbarnstolar i alla storlekar, bärsele, spjälsäng, baby nest etc. ”Du måste ha vetat att du skulle ha tre barn” sa C:s mamma idag. Jaa jag visste ju att iaf att jag INTE kunde eller ville sälja av allt. Jag var inte klar helt enkelt 🙂 Däremot gjorde vi oss av med skötbordet för kring ett år sen då det var sprucket och fult (och nån bebis inte var planerad ännu). Samma sak med en gammal babysitter vi hade. Så dom två sakerna ska ersättas. Men sen så!

 

 




2 reaktioner till “Uphill & vecka 29

  1. Jag har hört att man ska knätorka, eller isf stå i den ställningen man använder när man knätorkar för då där det tydligen lätt för dem att vända sig rätt. Jag tror en youtuber som heter mama natural gjorde en video om hur man fick bebis att vända sig, kanske du kan söka efter den:-)

  2. Mitt andra barn låg diagonalt i v 37 och det är farligt om förlossningen skulle starta. Jag fick i alla fall 1,5 v på mig att försöka få han är att vända sig för att slippa kejsarsnitt (det är tydligen farligt om värkarna börjar när de ligger så) och fick då tipset av en barnmorska att stå på alla fyra och så skulle man vicka/gunga med höfterna. Nu hade jag tur att han vände sig och blev sedan igångsatt bf + 1 pga lite fostervatten och hade en enkel förlossning. Vet ju inte om det hjälpte att stå på alla fyra men det kan ju knappast skada, finns massa tips online. Här där jag bor gör de inga vändningsförsök och jag var livrädd för kejsarsnitt då vi bara har 2 år 1 mån mellan barnen.

    För dig är det ju fortfarande väldigt tidigt, så du har ju gott om tid för henne att vända sig (min kille låg faktiskt med huvudet ner i v 33 så det är ju ingen garanti för att de inte vänder sig igen om de inte är fixerade..) håller tummarna för dig att hon ligger rätt när det närmar sig!

Kommentera

