Glada nyheter!

Igår var jag hos min barnmorska och bebis har vänt på sej! Även om det inte är nån 100 procent garanti att han ligger kvar med huvudet nedåt blev jag ändå så himla glad. Jag hade en känsla att något hänt då rörelserna i magen har ändrat karaktär och jag även kunnat äta mer när inte bebis huvud trycker ihop min magsäck på samma sätt. En lättnad i dubbel bemärkelse! Sen har magen även ändrat form, sjunkit ned en aning vilket ju också förklaras med att att huvudet nu ligger nedåt.

Jag hade svårt att sova i natt då jag mest låg och tänkte på förlossningen och att den faktiskt kan sätta igång ”snart”. Min app på mobilen talar om för mej att över 90 procent av alla bebisar som föds i vecka 33 överlever. Det känns tryggt att veta, även fast jag såklart vill att bebis stannar i magen minst fyra-fem veckor till. Troligen blir det längre än så, men samtidigt så vet man ju aldrig.

Mitt ryggont har även det blivit bättre av att bebis vänt sej. Trycker inte alls lika mycket på ländryggen nu som tidigare vilket är underbart. Har inte använt mitt smiley belt här hemma på flera dagar!

Idag stack jag ut på en lång cykeltur längs Kelvin Heights, det var så himla skönt. Stannade ett par gånger för vila och vätskepaus och en kisspaus men annars höll jag ett bra tempo och det kändes jättebra i kroppen. I och med att jag befinner mej i Nya Zeeland den här graviditeten och därmed har tillgång till min cykel och yogaklasser så känns det som att jag är mer aktiv än jag varit vid mina tidigare graviditeter. Eller så ser min träning bara annorlunda ut. I Sverige var det mer dagliga promenader och hemmastyrka som gällde de sista veckorna. Hursomhelst är jag så tacksam för att min kropp låter mej vara aktiv samtidigt som jag bär på ett litet liv!

Det tackar jag den för varje dag.

 

 

En reaktion till “Glada nyheter!

Kommentera

