”You are sooo tiny!”

Fan vad jag börjar bli trött på den kommentaren. Idag på BBQ:en/kalaset fick jag höra det säkert fem gånger från olika personer. Jag känner mej typ tvungen att försvara mej och säga att jag är lång, att mina barn föds större än vad man tror och skoja och säga att ”I hide them well” etc etc. Men jag tänker sluta med det. Istället säga att ”ja, det är så här jag ser ut” eller ”tycker du”. Eller bara att ”ja kanske det, men magen växer och bebis mår bra”.

Jag gillar inte att som gravid bli till allmän bedömning och att alla plötsligt har rätt att kommentera min kropp. ”Låt mej va” har jag lust att snäsa ifrån! Inte alltid, jag vet att de flesta menar väl men ibland kan det bli för mycket. Som idag. Jag kände mej nära på anklagad och som att jag var tvungen att försvara mej varför jag INTE lagt på mej 30 pannor och såg ut som jag var på väg att föda vilken sekund som helst.

Jag kan tänka mej att det omvända inte är ett dugg roligare, att få höra hur himla stor man är och om det är dags snart när det inte är det. Eller klassikern, ”är du säker på att det inte är två” (hur dumma får folk vara egentligen??). Men det är inge vidare kul att få gå i försvarsställning heller och försöka övertyga folk att jo men jag äter ordentligt och bebis växer som han ska. Tack för ”omtanken” men vi mår båda alldeles utmärkt!

9 reaktioner till “”You are sooo tiny!”

  1. Åh Emma. Jag förstår precis vad du menar! Det är så förbannat ohyfsat överhuvudtaget att kommentera en kvinnas kropp. Och som gravid känns det ännu tråkigare. Man vill bara gå runt och glädjas över det som växer i ens kropp. Men ibland är det svårt när man får kommentarer från så många. Vare sig det är åt ena hållet eller andra. Ingen graviditet eller kropp är identisk med en annan.

    Min mage växte sig ganska stor tidigt och det fick jag höra flera gånger. Var jag säker på att det inte var två där inne?!?! ”Så där stor var ju min mage när jag var klar?!” Suck. Liten mage, stor mage. Alla gravidmagar är lika fina och så länge bebis växer och mår bra är det huvudsaken. Det räcker med ett ”vad fin du är som gravid och vad roligt att bebisen mår bra i din mage”. Och sen punkt.

    Kram och kärlek! Du är hur vacker som helst!

    1. Så himla sant! Du har rätt i att man vill vara i sin lilla bubbla och bara glädjas åt det fantastiska man har i magen 💖 Inte oroa sej över om ens mage är för stor eller liten enligt andra! Från och med nu tänker jag sluta ”försvara mej” utan bara låta kommentarerna rinna av mej, alternativt hänga kvar i luften för att förhoppningsvis göra det lite smått obekvämt för avsändaren 😜 Stor kram till dej också! Vi och våra fina magar är fantastiska och precis så som dom ska vara. Massa kärlek 💖

  2. Jag är gravid i v 25 och har redan stor mage och har gått upp 10kg (över magen mest,verkar det som). Men det går inte en dag nu som jag inte tänker på att nu får det räcka,jag vill inte bli större. Och så kollar jag avundsjukt på dem som har små gravidmagar.

    Men visst är det märkligt att inte ens under en graviditet kan man helt släppa storlek/vikthets ? Och även om jag skulle släppa tanken så blir jag påmind av vänner och arbetskamrater…

    Jag fick rådet av min syster att bara njuta av graviditeten. Det får du också göra. Din bebis verkar ju må prima och snart får ni träffa honom 😀 så spännande!

    / Johanna

    1. Hej Johanna! Tack för din kommentar 🙂 Jag fick mage rätt tidigt den här gången, om jag jämför med mina två andra graviditeter alltså. Men nu på slutspurten är jag eventuellt lite mindre än jag var med A och L. Jag vet inte riktigt vad det beror på, att jag som tvåbarnsmamma är i gång mer och har mindre möjlighet att vila kanske. Hursomhelst så håller jag med dej, vi borde fokusera på att vi mår bra! Och inte storleken på magen, det är ju så himla individuellt. Tänk om folk runtomkring en kunde förstå det också… Kramar och lycka till med allt!

  3. Jag litar på att du vet om du mår bra och att du känner din kropp – såklart – men ok, att jag tänkt tanken när jag liksom jämförde bilder på dig och Katrin Zytomierska som också väntar tredje barnet. Hon tränar och står i men magen är liksom i en annan liga än din. Som hennes nog brukar bli när hon är gravid, precis som din inte brukar jäsa särskilt mycket väl? Men jo, det är svårt att inte tänka på det ibland när man ser en mage, men jag säger åtminstone inte något till dem jag möter IRL. Huvudsaken att man mår bra, bebisen inkluderad!

    1. Ja att jämföra mej och Katrin är nog inte att rekommendera, vi är så olika som det går att bli 😉 Du har helt rätt i att jag inte brukar få så stor mage när jag är gravid, men kanske är den lite mindre den här gången – jag vet inte säkert. Men en sak vet jag och det är att jag mår bra! Något bebis också verkar göra enligt min barnmorska 🙂 Så hädanefter ska jag fokusera på det, släppa oron och njuta av min graviditet då detta med nästan all säkerhet är sista gången jag får uppleva små sparkar inuti magen 🙂 Kram!

  4. Och jag hade superstor mage i somras när jag var gravid, och gick också över två veckor! Och många ggr fick jag frågan om det var två därinne. Ha ha. Om jag var säker. Men jag trivdes verkligen med pyret därinne som mådde bra och min stora mage. Men ändå. Man hann höra de många gånger om….

  5. Har gått 3 dagar över tiden och SPYR på alla kommentarer från folk. De flesta menar bara väl men ibland känner jag bara att om jag får en enda kommentar om ”när det är dags” till så skallar jag någon. Jag har gått över med båda mina tidigare och önskar inget hellre än att det ska komma igång av sig självt. Därför blir det så oerhört provocerande när folk kommer med diverse ”råd” om hur jag ska komma igång.
    Jag fattar att folk menar väl – men gudars vad det är tröttsamt!

    1. Åh jag lider verkligen med dej!! Varje dag efter BF datum känns som en ren evighet, man räknar verkligen timmarna för att inte säga minuterna. Hoppas det sätter igång väldigt snart och att du slipper höra en enda idiotisk kommentar till. Styrkekramar till dej!

Kommentera

