Första bilturen och ett rookie moment

Så här såg det ut när vi åkte hem från sjukhuset igår vid lunch. Det var den gulliga barnmorskan som ville ta ett foto av oss, en tradition dom tydligen har här på sjukhuset.

Så himla fint ändå. Tänk om jag hade haft en sån här bild med varje barn, det hade varit kul att titta tillbaka på. 

Stämningen på Lakes Hospital var inte alls nån steril sjukhusmiljö, det var istället hemtrevligt och väldigt familjärt. Min positiva upplevelse förstärktes säkert av att jag hade tur att ha avdelningen för mej själv den mesta tiden. Detta gjorde att personalen var allt annat än stressad och hade hur mycket tid som helst för oss. Dom kom in och småpratade och frågade om jag behövde något men utan att vara påträngande. På natten lämnades vi helt ifred vilket var skönt. 

Mitt i natten hade jag dock ett riktigt rookie moment när jag kände mej som en oerfaren förstagångsmamma. Oliver (där gjorde jag det officiellt! 💙) hade varit vaken från midnatt till två ungefär och varit lite smått missnöjd, knorrat, vridit på sej och inte kunnat komma till ro. Så bajsar han äntligen och det bokstavligen löste allt! Well nästan. 

När jag ska byta blöjan som var väldigt full, medan jag själv var lite halvt sömndrucken i det nedsläckta rummet gör jag världens nybörjarmisstag. Glömmer helt bort att killar är kapabla att kissa överallt. Något O gör. Strålen träffar honom i huvudet och hela mössan, pyjamasen och filten han ligger på blir blöt! Prata om att han var arg efter det. Jag kände mej helt tafatt för några sekunder, visste inte riktigt var jag skulle börja och var nästan på väg att ringa på klockan så att jag kunde få hjälp.

Men sen tänkte jag herregud, jag är fasiken trebarnsmamma nu – det här grejar jag. När jag hade tvättat rent min arga lilla bebis och fått på honom en ny blöja och kläder ammade jag och sen somnade han som en stock och sov igenom resten av natten! 

Än så länge är han en liten crusier som är så coollugn att det är svårt att förstå. En nöjd kille helt enkelt. Så länge mamma håller koll när hon byter blöjan vill säga…


En reaktion till “Första bilturen och ett rookie moment

  1. Tänk att det kunde bli så bra, alltihopa… Just så där personligt och familjärt.. Jättefina bilder på dig och Cameron och Oliver, förstårs … Ja , jag säger det igen, Cameron ser verkligen trygg i sin roll, och ni tillsammans…Ni fick verkligen bli föräldrar på hemmaplan, och nu tillbringa tiden i erat egna hem, och känna trygghet i det ni byggt upp för eran familj…Och ni så värda att ha det så nu… Och det ni gjorde för oss Morföräldrar och vänner och nära kära, är oförglömligt och är er evigt Tacksamma, att vi fick möjligheten att dela första tiden med Lewis och Alicias födslar här i Sverige….. Och jag känner mig så lycklig när jag tänker på dom stunderna… Och känner mig så varm i hjärtat, att ni nu kan få njuta i erat hem, i lugn och ro….Med era rutiner och vardag… Och att även Camerons föräldrar få ta del av första tiden , och era vänner och barnens vänner….Den här gången skulle det vara precis så här för eran egen skull, att få känna familjekänslan….Tusen kramar och pussar till er alla Fem!!!!!! Mormor….

Kommentera

