Tacksamhet x 3 och vardagsutmaningar

Idag är jag tacksam för framförallt tre saker. 

  • Att C skjutsade barnen till skolan och förskolan så att jag och O fick en lugn morgon hemma. 
  • Att solen sken och att jag och O kom ut på en promenad, även om den var kort.
  • Att vi åkte iväg på Mums and bubs Yoga och att O idag till skillnad från igår, sov sej igenom så gott som hela klassen så att jag faktiskt fick chans att utöva yoga. 


Mindre bra idag var att vi hade strömavbrott halva dagen. Men jag föredrar ändå att vara utan ström hellre än utan vatten. Särskilt när det ska bytas blöjor stup i kvarten och man helst vill kunna tvätta händerna. 

Och även om jag inte kunde laga mat till mej själv så hade jag iaf perfekt uppvärmd mjölk åt O. Det får jag tacka amningen för!

Den största utmaningen just nu är annars att känna att jag räcker till åt L och A. Att sköta om O är faktiskt mitt minsta problem även om det såklart är fullt upp med en bebis så är hans behov väldigt basala än så länge medan L och A:s är mer komplexa. 

Jag kan få dåligt samvete över att det är deras rutiner och tid det tummas på till förmån för O. Samtidigt vet jag att dom är lyckliga ungar som får en massa kärlek av båda sina föräldrar så det går nog ingen nöd på dem ❤️ 

2 reaktioner till “Tacksamhet x 3 och vardagsutmaningar

  1. Hej!
    Förlåt att jag ställer frågan, det är ju egentligen inte min grej att lägga mig i, och jag vet ju inte hur det ”traditionellt” sett funkar på Nya Zeeland men… Jag får intrycket av att du verkligen gör ALLT vad kommer till familjeliv själv, och det känns som att din man är väldigt frånvarande? Jag förstår ju att han jobbar, men när du skriver att du är tacksam för att han skjutsade barnen till skolan så du fick ha en lugn morgon själv, det känns som en självklarhet för mig? Att man hjälps åt menar jag.

    Då det ofta är mamman som drar det tunga lasset med den nyfödda pga amning och annat så är det SJÄLVKLART för mig att mannen hjälper till med de andra barnen och hushållet.

    Nu känner inte jag dig personligen men jag blir faktiskt lite ledsen för din skull att du ska behöva ta hand om allt vad gäller barn och hushåll. Får du tillräckligt med hjälp och avlastning från din man?

    Förlåt om det var en personlig fråga och jag vill verkligen inte lägga mig i ert privatliv, men du skriver väldigt mycket ”jag”, inte så mycket ”vi” (dvs. du och din man).

    Ha en fin dag!

    1. Hej Karin! Tack för din kommentar som jag uppfattar som omtänksam och bryende. Eftersom min man inte tycker om att vara med på bild eller synas här i bloggen så verkar han mer frånvarande än vad han är i vårt verkliga liv. Vi spenderar väldigt mycket tid tillsammans, så pass att jag tycker det är skönt när han åker ner till farmen och jag får lite andrum haha. Skämt åsido, när det gäller arbetsfördelningen oss emellan så har jag absolut dragit det tyngsta lasset hemma med barnen medan han dragit in pengarna och skött allt runtomkring huset. Klippa gräs, trädgårdsarbete, spika altan etc medan jag tvättat, städat och lagat mat.
      Väldigt könsstereotypt med andra ord. Men efter att O föddes så har det absolut blivit en förändring. Till det bättre om du frågar mej! C har lagat mat, hämtat och lämnat barnen varje dag han haft möjlighet samt skött nattningarna. Det är så skönt att känna att det inte längre bara är ”mamma, mamma” som gäller utan att barnen nu med glädje accepterar att pappa nattar etc. Så lille O har fört med sej positiva förändringar till vår familj! Kram

Kommentera

