Busy Week

Den här veckan måste C vara på farmen O stort sett varje dag då det är dags för ”dry cow therapy”. Alla kossor får en injektion för att sluta producera mjölk och sen flyttas dom från det vanliga betet på farmen till winter grazing. Då vi har cirka 700 kor på farmen tar det ett par dagar… 

Jag är med andra ord själv med barnen mestadels av den här veckan. Fast imorgon kväll kommer C hem, det ser jag verkligen fram emot. Vi saknar honom! 

L tog bussen hem från skolan idag vilket betydde en biltur mindre med O, så himla skönt. Istället tajmade jag och A in en sväng till lekparken innan L:s buss kom och vi mötte upp honom vid busshållsplatsen. 

Till middag blev det soppa och tonfisktoast (godare än det låter). Det är min ”to go to” mat när jag inte orkar/hinner/kan fixa ordentlig middag. Helt okej ibland tycker jag! Själv växte jag upp med att käka frukostmat till middag varje vardag. Vi åt aldrig riktig middag utan det var mackor och fil som gällde. Jag tyckte att det var skönt då att kunna ta vad jag ville men nu som vuxen är faktiskt middagarna och att varje kväll sitta ned och äta tillsammans, något som är väldigt viktigt och uppskattat av alla i familjen. Lite av en helig stund faktiskt.

Med en bebis i huset är det dock sällan en lugn stund men vi gör fortfarande vårt bästa för att äta tillsammans 💙

Hur gör ni andra småbarnsföräldrar? Äter ni tillsammans med barnen eller senare? Jag har förstått att många spar ”vuxenmiddagen” till efter att barnen somnat för att ha chans att prata med varann. Jag förstår tänket men tycker att det är synd att missa den där tiden med barnen vid matbordet när dom får berätta om sin dag och även lära sej att ta del av ett samtal mellan både vuxna och barn. Jag tror dom lär sej en massa av det. 

Jag och C får vår tid tillsammans ändå på soffan när barnen somnat. Då plockar vi ofta fram lite gott som ost och kex eller nån lyxig choklad. Något som blivit känt även bland barnen. A basunerar ofta ut högt och tydligt i mataffären ”are you and dad gonna eat this when me and Lewis are SLEEPING??” om jag väljer nån choklad som uppenbarligen inte är till dem. Haha!

2 reaktioner till “Busy Week

  1. Jag tycker precis som du angående middag. Jag vill också att barnen ska växa upp med att vi är samlade och umgås vid middagsbordet (inte vid soffbordet som vissa äter vid). Viktigt tycker jag. Jag är också hungrig vid den tiden och kan inte vänta med att äta tills barnen har lagt sig (vilket min man kan). Jag vill inte heller laga mat/göra i ordning middag två ggr per kväll.
    Sen är det lite svårt att veta vad för middag jag ska göra… Jag tänker att de behöver lagad mat (de kanske har ätit dåligt på förskolan) men hälften av dagarna är de inte så hungriga och äter väldigt lite. Och ofta vill den ene ha pannkakor och den andre fil och flingor. Så jag får fråga dem hur hungriga de är – även om jag försöker vara den som bestämmer maten och barnen får äta det de blir serverade. Svårt med maten ibland tycker jag!

  2. Här törs man inte öppna frysen (glass), prassliga påsar (chips) eller kolsyrad flaska (läsk) när barnen nattats men inte hunnit somna 🙂
    Middag blir ofta jag och barnen, pappan någon timme senare. Frukost är CI usla på: varsin macka till kidsen som sitter på golvet i vardagsrummet, förr vid Barnkanalen, nu med iPad…

Kommentera

