Today’s (angry) Mama

Så här har jag sett ut idag:


 

Min fina alldeles perfekta tjej och jag

 

 

Jag är lite upprörd just nu. A hade sin 4-års kontroll idag och allt gick toppen tills det var dags att mäta och väga. Jag sa till sköterskan att jag är medveten om att hon kommer ligga högt för vad som är normalt för hennes ålder, hon är ju ett huvud längre än alla sina vänner. Precis som L alltid varit. Och mycket riktigt, endast 8 procent av alla flickor är längre än A vid samma ålder. So far so good, detta visste jag ju.

Men när sköterskan kom till vikten tyckte jag hon uttryckte sej så jäkla klumpigt. Hon sa att endast 4 procent väger mer än vad A gör och att hon därmed räknas som ”overweight” men att ”she is heading towards OBESE”. Sen tar sköterskan fram ett papper där det står uppräknat alla grejer som man kan drabbas av som ett överviktigt barn; depression, mobbning, hjärtsjukdomar, diabetes osv. Alltså WTF!! Jag fick verkligen hålla mej från att inte bli riktigt förbannad. A är ett friskt fyraårigt barn som älskar mat och äter varierat och nyttigt från alla matgrupper, rör på sej dagligen och håller på med flera sporter.

Både jag och C var kraftigare än våra jämnåriga som barn och ända upp till tonåren men kolla på oss nu. Långa och smala är ju vad vi är idag. Något jag påpekade till sköterskan. Tänk att så fort någon står ut lite från mängden så ska det genast göras till en stor sak. Det har ju varit samma sak med barnens huvudomkrets när dom föddes. Även där har jag fått stått på mej och säga att det inte är något att oroa sej för, vi har stora huvuden i vår familj helt enkelt.

Jag förstår att sköterskan bara gjorde sitt jobb och att dom är skyldiga att rapportera om någon ligger utanför skalan men säga att A snudd på har fetma var det dummaste jag hört. Jag fick sån jäkla lust att fråga vad sköterskan själv hade för BMI. Det var iaf inte lågt. Grrrr.

Hej från en arg mamma.

6 reaktioner till “Today’s (angry) Mama

  1. Jag förstår dig så.. Och bra att du sa det du gjorde, och stå på dig och var i din sanning… Allt är precis som det ska, låt henne befinna sig där hon är… Och fortsätt eran väg, för det sköter sig självt…Ni lever så bra och sunt, och ett mycket aktivt liv.. Jättekram ….

  2. Jag var med om samma sak. O är också kraftigare än vad som anses ”normalt”! Känner med dig för jag blev med så arg! Jag var också ”större” ( hur ska man uttrycka det ) som liten men sen vände det och har istället problem att gå upp i vikt trots att jag äter mycket!! Enligt vår Bvc sköterska var det normala att revbenen verkligen skulle synas på barnen. Tycker det är väldigt märkligt!. Hon började prata om socker och att ge barnen rätt mat! Jo visst det är jag mycket medveten om!!!! Kändes som en pik och att man gav sitt barn massa skit vilket vi absolut inte gör! Samma här vi lagar allt från grunden och varierar maten. Vissa barn äter ju knappt ingenting och det kan väl inte vara det som ska vara det rätta!Nu fick du min historia med 🙂 Hoppas du kunnat släppa det! Kram och ha en fin helg!

  3. Fina, vackra lilla A. ❤️ Alldeles perfekt precis som hon är. Ingen ska behöva stöpas i samma form, alla är vi unika och växer i olika takt. ❤️

  4. Min snart 9-åring har fått gå på extra vägningar på skolan för att han väger så lita, han slackar på viktkurvan jämfört med längdkurvan. MEN: han äter oftast mycket och bra, helt ok allsidigt, är stark och snabb, rör sig mycket och har en pappa som tydligen hade samma ”problem” i sin ungdom. Alltså är jag inte ett dugg orolig, precis som du vet att allt är ok med A. Hos svenska BVC känns det som att de bara mäter och väger ibland, de har missat en massa viktiga saker hos både min yngsta son och andra som jag känner. Men mäta och väga är lätt, så det gör de, och skrämmer ibland slag på föräldrar med sådant här!

  5. Kurvor, suck! Varför ska alla följa någon kurva över huvud taget? Släpp dem och SE barnet/personen så får man nog en bättre uppfattning om måendet. A ser för övrigt helt perfekt ut ❤

Kommentera

