Plats att andas 


Jag har sagt det förut och säger det igen, jag är så oerhört tacksam över att ha denna otroliga natur precis utanför dörren. Att komma ut och vandra är verkligen mitt sätt att koppla av, få chans att sortera tankarna och ladda om.

O gråter en hel del just nu och det tär på mej måste jag erkänna. Han blir stundtals alldeles otröstlig och det är en hemsk känsla att inte kunna trösta honom. Jag går sönder lite inombords varje gång han får en sån lång gråtattack. Jag har aldrig upplevt samma sak med L eller O, att dom gråter så häftigt att inget jag gör spelar någon roll eller hjälper. Det är verkligen fruktansvärt när det händer. 

Jag försöker förstås bena ut vad som är orsaken och jag tror helt klart att det är magen till en viss del, att han helt enkelt har ont. Jag har bestämt mej för att minska på mjölkprodukter nån vecka och se om det hjälper. Sen undrar jag om det nån annan ammande mamma som har erfarenheter av att kaffe ger dom små magknip? Jag älskar mitt kaffe men gör det så att O får ont i magen är det ju inte värt det. Jag dricker en latte på morgonen och ibland en efter lunch (nästan alltid single shot) så det är inga extrema mängder men det kanske är tillräckligt för en litens känsliga mage?!

Jag tror även att jag måste vara mer försiktig så att O inte hinner bli övertrött eller överstimulerad, då det verkligen påverkar honom negativt. Han kommer liksom till ett stadie där det är ”för sent” att få honom att somna, han har redan blivit så upprörd och sen eskalerar det bara. 

Detta innebär såklart en enorm stress för mej – särskilt när jag är själv och har ytterligare två barn att tänka på. Jag måste hela tiden ligga steget före och se till att O aldrig hinner bli ”för” trött eller upprörd. Det är lättare sagt än gjort vill jag lova. Känns som jag springer omkring med axlarna uppe vid öronen hela dagarna och får världens spänningshuvudvärk till följd.. 

Mina promenader är med andra ord viktigare än nånsin just nu. Med O i bärselen snarkandes tätt intill mej kan både han och jag slappna av – älskade lilla barn 💙

11 reaktioner till “Plats att andas 

  1. Sååå vackert!! Åh, stackars O, jag förstår att det är stressande. Jag har inga råd vad gäller kaffe som orsak för magknip, tyvärr, Ebba har inte haft några besvär med det under amningen. Jag ville bara titta in och skriva hur otrolig du är med tre barn, aktiviteter och att hitta lugna stunder i vardagen som är så viktigt för att må bra och orka med! Heja dig! Kram Hanna

    1. Tack snälla du! 💕 Nu har det äntligen lugnat med sej lite med O.
      Jag börjar hitta lite knep som fungerar, bland annat att låta honom sova mer under dagarna och se till att undvika att han blir övertrött. Det har gjort en stor skillnad! Kramar

  2. Jag upplevde ibland att lång tid i bärselen gjorde att min son fick ont i magen, att det förhindrade honom från att göra nr 2…

    Min dotter skrek och grät jättemycket sina första 3 mån, men så gick hon upp dåligt i vikt med trots ersättning. Vändningen kom när jag började introducera vanlig mat. Så jag hoppas allt blir lättare för er snart, då hade jag ju bara henne att tänka på. Du gör det fantastiskt, glöm inte det

    1. Tack C! 💜 Det där med bärselen och att dom får svårt att bajsa är verkligen värt att tänka på. Ibland kan det ju vara just det som behövs för att dom små liven ska bli på bättre humör 😜

    1. När min man är ledig hjälps vi såklart åt och sen går ju de äldre barnen i skola och förskola (5 respektive 3 dagar i veckan). Men någon familj i närheten har vi inte, varken jag eller min man.

  3. Känner precis igen detta med andra sonen! Usch vilken hemsk känsla det var att inte kunna trösta och lugna honom. Jag kände inte alls igen detta sen första sonen så jag blev helt ställd och kunde inte riktigt hantera det. Jag kunde inte förstå vad det var fullt ut. Men till att börja med ljumskbråck och ont i magen. Sen är min uppfattning att det är hans personlighet. Han har också sovit otroligt dåligt också. Jag har varit jättestressad och orolig och det har så klart inte lugnat sonen utan kanske gjort det värre. Skitsvårt!
    Men tillbaka till magen – ja kaffe gjorde att han fick ont så det slutade jag med eller drack koffeinfritt. Han skrek så mycket och kraftigt att jag faktiskt slutade äta allt (helt strikt) som kunde vara starkt för magen eller gasbildande och det blev mycket bättre. (All lök, vitlök, kål, oliver, mjölkprodukter, starka kryddor, thaimat, banan, jordgubbar, skaldjur tror jag det var). Det var helt klart värt det i ca 7-8 mån tills han åt mestadels mat.
    Lycka till!

    1. Tack för din kommentar Hanna! Wow vilken uppoffring du gjorde med kosten men såklart värt det eftersom din son blev bättre. Här har det också blivit mindre gråt de senaste dagarna, dock vet jag inte om det beror på att jag druckit mindre mjölk eller om det är att jag ändrat hans sovrutiner lite (ser till att han sover mer och inte hinner bli övertrött på dagarna). Finns inget värre än när dom blir otröstliga! Kram

  4. Hej! Tack för en fin blogg, aldrig kommenterat men läser ofta. Min pojke fick ont i magen av att jag drack kaffe. Jag provade utesluta det mesta men kom till slut på att det var kaffet. Bytte till te och hans lilla mage lugnade sig. Han var även känslig för mjölk och lök. Kaffet var jobbigt, som småbarnsförälder utan tillräckligt med sömn är det tufft utan kaffe. Hoppas det går över, kommer så väl ihåg känslan av panik när man inte kan lugna sin lilla älskling. Speciellt i bilen….

    1. Tack för din kommentar! Vad kul att du gillar bloggen 😊 Idag har jag skippat komjölk i kaffet och kört på havremjölk och han har varit mycket lugnare och inte verkat ha ont alls. Antingen är det en ren tillfällighet eller så är han känslig mot mjölk ☺️🙄 Ska fortsätta några dagar till och se om den positiva trenden fortsätter! Kram

  5. Här på bvc frågade dem om jag drack mycket kaffe eller cocacola när jag sa att min dotter har mycket magknip. Enligt dem var det nog orsaken.

Kommentera

