Sushi, sjuka barn och mjölkuppehåll

Vilken dag! Jag är helt slut. Fast det är jag iof alltid vid den här tiden på kvällen. Enda gången jag har chans att (lägga mej ned och) blogga. Har haft alla barn hemma idag då L åkt på samma ögoninfektion som A och dom båda är snoriga. C är dessutom nere på farmen så jag tog med alla tre barn när jag ledde Boot Camp. Jag ville inte ställa in i sista stund, särskilt inte då det bara är två veckor kvar tills vi åker till Sverige.  Det funkade bra då jag lovat att vi skulle gå och fika efteråt om dom skötte sej. 

Sen hade A och L tandläkarbesök. Trodde jag. Det visade sej att vi var en vecka för tidiga! Jag hade av misstag skrivit in det i kalendern idag istället för nästa tisdag. Så irriterande… men ändå bättre än att vara en vecka för sena 🙄  Och jag som stod och borstade tänderna på barnen i vägrenen för att få bort browniesmulorna efter fikan (jag skojar inte). Helt i onödan! Jag var rätt trött vid det här laget så vi bestämde oss för att köpa med sushi hem till lunch. Ett himla bra val, det var SÅ gott. 

L får vara hemma imorgon igen men A är pigg nog att gå några timmar på förskolan (hennes ögoninfektion är helt borta). Åtminstone så att jag hinner ta med O på hans sacrocranial behandling. Dit är det ingen hit att ha med alla barnen. Räcker gott och väl med två. 

Tack för era kommentarer och råd i förra inlägget angående O. Vet ni, antingen är det en ren tillfällighet eller så finns det ett samband, jag testade att använda havremjölk i mina två lattes istället och O har inte alls gråtit under dagen. Bara litegrann nu ikväll. Fast att säga att jag varit helt mjölkfri stämmer knappast, jag har ätit både choklad, en kula glass och några klickar yoghurt.  

Så kanske var det bara tur att det inte blev några gråtattacker idag. Samt skillnaden att O fick sova en längre period under dagen utan att vakna, något som verkar vara otroligt viktigt för hans humör. Kommer ändå testa några dagar till utan vanlig mjölk i kaffet. Det är ändå där jag får i mej mest mjölk. Jag  vet med mej att både jag och L har reagerat med magont (samt eksem) på just mjölk, medan yoghurt funkat bra. Allra ondast fick/får jag av grädde. Konstigt det där att något som jag älskar smaken på inte alls gillas av min kropp… 

Nu har min älskade lille kille somnat brevid mej för natten, och jag ska göra det samma. På kvällarna ammar jag i tv-soffan och sen kan jag bara bädda ned honom brevid mej i sängen, så somnar han själv efter en liten stund. Otroligt skönt! Det är då jag skriver till er 💜  

Night Night 

4 reaktioner till “Sushi, sjuka barn och mjölkuppehåll

  1. Åh Emma! Nu är det ju mitt första barn och jag har noll erfarenhet utöver detta men som du vet att jag nämnt tidigare hade vi problem i flera veckor med Henrys humör och otröstlighet. Vi införde nya vaken-sov rutiner för någon vecka sedan och det var som en helt ny bebis direkt! Jag tror han blir överstimulerad lätt och därför får han vara vaken en till max två och sen vaggar vi honom till söms i vagnen. Sover mellan 30 min och 2 timmar per gång dagtid. Sen vaken 1,5, och så sova igen… ENORM skillnad! Och tätare amningar dagtid. Det funkade här hos oss och vill därför dela med mig av det! Han sover dessutom fortfarande hela nätterna (med lite amning i sömnen typ, hehe)

    Hoppas ni hittar något ni mår bra av hur som helst. Stor kram ❤️❤️❤️

    1. Hej Nathalie! Vet du vad, Oliver verkar fungera precis likadant. Jag måste vara jätteförsiktig med att han inte blir överstimulerad. Han är dessutom lättväckt och jag gjorde tidigare felet att tro att han sovit klart när han vaknade (eftersom L och A fungerade så) men nu vet jag att han ofta måste vyssas till sömns på nytt. Eller bara lämnas ifred så somnar han till igen. Detta har inneburit enorm skillnad för oss också! Vi verkar ha fått två små känsliga killar, som protesterar högljutt när vi inte ser deras behov 💙💙 Man lär sej varje dag! Många kramar till er

      1. Ja verkligen! Märkte idag att han blivit ännu känsligare för nya intryck än tidigare då vi umgåtts med några för honom främlingar idag. Han blev riktigt orolig och skrek till (låter som om det är av rädsla) när han tittade på de han inte känner och ryckte till och blev orolig vid höga ljud som gapskratt. Tidigare har han varit lugn som en filbunke vid de flesta ljuden. Vid dessa tillfällen kommer han inte till ro och vi får dra oss undan, han och jag. Vilket såklart är viktigt för oss båda. Älskade barn. ❤ Så svårt att hantera gråten ibland och jag märker så tydligt att när jag själv är obekväm exempelvis när vi umgås i sällskap jag inte känner mig lika trygg med så är det nästan dödsdömt. Han känner av min sinnesstämning direkt!
        Åhhh vad jag ser fram emot en fika i sommar. Känns som om det finns mycket att prata om och så kanske vi kan dela med oss av lite erfarenheter eftersom de verkar fungera likadant. Kram! ❤ ❤

Kommentera

