Tårtan…

Förtjänar nästan ett eget inlägg efter all tid jag la ner på den! Jag använde mej av två recept som jag slog ihop, ett för själva kakan och sen ett annat recept för designen. På så sätt lyckades jag få tårtan att gillas av både stora och små 🙂

Själva tårtreceptet hittar ni här. Jag började i torsdags och förberedde chokladfyllningen, sen i fredags bakade jag själva kakan som jag gjorde dubbel sats av. Istället för en djup kakform använde jag mej av två sockerkaksformer med hål i mitten för att senare kunna skära ut en trea. I lördagsmorse gjorde jag chokladsmörkrämen, sen delade jag kakan i tre våningar, formade en trea, bredde fyllning mellan bottnarna och sen på med chokladsmörkräm över hela tårtan!

Sist men inte minst, dekorera med nonstop eller pebbles som dom kallas här. 6 påsar på 180 g köpte vi hem och C:s mamma hjälpte mej att färgsortera dem vilket underlättade mitt jobb mycket! Det blev ungefär en påse kvar (men alla röda nonstop gick åt!) så det var ganska bra höftat.

Bild från Roy Fares hemsida på kakans orginaldekor 🙂 Jag struntade i den mörka chokladtryffeln och fäste nonstopen direkt i smörkrämen. Tid: drygt en timme, beroende på hur många barn du har som avbryter 😉

Bild

 Voilá – äntligen klar! 

Tårtfatet är en hemmagjord kreation, jag hade inget fat som var tillräckligt stort så istället tog jag en bakplåt som jag klädde med presentpapper (passande nog med färgglada godisar!) och sen tejpade jag fast en bit bakplåtspapper som jag la kakan på. Innan servering stoppade vi ned tre ljus som L blåste ut med galans!

Att jag gjorde tårtan i tre etapper var mitt eget val för att jag inte ville stressa på själva kalasdagen. Två dagar räcker annars bra. Chokladfyllningen ska stå i kylskåpet en natt. Och sen behövs bara dubbel sats av kakbottnen och smörkrämen, jag fick mängder med chokladfyllning över! Tårtan blev riktigt god och jag kan absolut rekommendera den till alla chokladälskare där ute! En enklare variant för barnkalas kan vara att göra en vanlig sockerkaka och sen köra på grädde och hallon som fyllning och sen bre på smörkräm över. Säkert en höjdare det med!

2 reaktioner till “Tårtan…

    1. Tack michan! Den var riktigt rolig att göra om än lite pillig. Frågan är bara hur jag ska lyckas toppa den här tårtan nästa år?! Kanske var det min sista någonsin haha 😝 kram!

Lämna en kommentar